Senna

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Hoe zijn jullie edelmannetjes?
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Senna Papegaaien Forumindex -> Vragen over Papegaaien
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Belinnetje

BerichtGeplaatst: Za Nov 24, 2012 21:50    Onderwerp: Hoe zijn jullie edelmannetjes? Reageren met citaat

Hoi, Smile

Ben nog nieuw hier, en al flink wat afgelezen, maar ik ben er toch nog steeds niet uit.

Zit al een tijdje te denken om een edel-man aan te schaffen, alleen twijfel ik nog omdat ik bang ben dat ze vaak schreeuwen (ivm het volume wat ze kunnen produceren)

Hoe zijn jullie edel-mannetjes qua schreeuwgedrag, en ook qua karakter?
Ik heb al gemerkt dat het bij iedereen anders kan zijn, ik lees verschillende verhalen.

Wij wonen boven een kroeg, dus als ik een edel zou hebben die heel de dag aan 1 stuk door zou schreeuwen, dan heb ik dus echt een probleem. Laughing
Of is het vaak een enkele harde krijs? Dat zou niet erg zijn.

Ook vraag ik me af of hier iemand edelpapegaaien heeft samen met dwergpapegaaitjes (niet in 1 kooi, maar gewoon dat ze samen uit de kooi kunnen met zijn allen) en of dit goed gaat? Of moeten ze niks van elkaar weten? Hoe zit het met bijten naar elkaar?

Verder vraag ik me nog af, als ik er voor ga.. kan ik dan beter voor een herplaatser gaan, of voor een zelfstandige baby?

Mijn voorkeur ging altijd uit naar een baby, maar nu weet ik het niet meer zo zeker. Als het een baby zou worden, ben ik bang dat ik de opvoeding misschien verkeerd aanpak, en dan misschien een schreeuw-probleem of bijtgedrag veroorzaak.
Maar een herplaatsertje moet ik helemaal leren kennen en is al gevormd door iemand anders, en dan ben ik bang dat het diertje misschien heimwee krijgt naar zijn vorige baasje.

Hoop dat jullie me kunnen helpen bij een keuze.
Vind het zulke prachtige vogels, en nog leuk en gezellig ook, niet eenkennig, dus past hier precies! Alleen door deze paar dingetjes ben ik er nog niet zeker van, of het wel wat is voor me.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lejah

BerichtGeplaatst: Za Nov 24, 2012 22:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Welkom Belin

Elke edel is verschillend. Die van mij is helemaal niet zo rumoerig. Mijn edelpop is rumoeriger. Mr Darcy krijst niet, in tegenstellin tot onze pop die af en toe echt oerwoudkreten heeft waarvan je trommelvliezen gaan suizen. Mr Darcy heeft af en toe een schor schreeuwtje en verder kan hij heel veel praten.

Veel succes met je infozoektocht.
Vraag maar raak als je nog meer wilt weten, er zijn veel edeleigenaren hier.

Mr Darcy gaat goed met de agaatjes, hij is wat dat betreft een beetje een sul, hij laat zich zo zijn zaadjes afpikken! Maar het blijft oppassen, wamt een agaatje zou echt een eenhapscracker voor hem zijn! Mijn edelpop Lizzy valt met een agaatje niet te vertrouwen.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 25, 2012 13:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Heey Lejah Very Happy Dankjewel Very Happy

Klinkt veelbelovend dat het dus ook anders kan, zonder geschreeuw Laughing
Eigenlijk lijkt me dat best wel schattig, een schor schreeuwtje Bomba

Wat gaaf dat Darcy zo dicht bij de aga'tjes kan komen!
En wat een verschil in grootte Laughing

Is dat bij de meeste edelmannetjes zo, dat ze beter te vertrouwen zijn met aga'tjes dan de popjes?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind popjes ook heel erg mooi en lief en leuk, maar ik durf dat hier niet aan, omdat ik totaal geen ervaring heb met grote gaaien, alleen met pittige aga'tjes, is dat vergelijkbaar?

Ik vroeg me nog iets af.. Stel dat een papegaai normaalgesproken scheeuwt, en dan leert praten.. word het gekrijs dan vervangen door geklets? Of blijven ze dan toch krijsen? (hun schreeuw-half uurtjes in de ochtend en avond niet meegeteld)

Wat een schattige foto's heart

Ik word onderhand gek van mezelf, ik droom zelfs 's nachts al over een edelpapegaai Rolling Eyes
Terug naar boven
melto

BerichtGeplaatst: Zo Nov 25, 2012 16:38    Onderwerp: edelman Reageren met citaat

ik heb ook een edelman een half jaar oud
het schreeuwen is wisselend maar met een doek erover heen dan houd die wel op

hij begint te keuvelen en aandacht te trekken het schreeuwen is echt om aandacht bv smorgens om thee maar als we negeren houd eht ook gauw op
Terug naar boven
Belinnetje

BerichtGeplaatst: Zo Nov 25, 2012 17:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Melto, bedankt voor je reactie Smile

Hoelang hou je dat doek op de kooi als hij schreeuwt? En is hij daarna stil als je het doek weer eraf haalt?

En kan ik dit ook toepassen als ik s nachts al een doek over de kooi doe? Of zou hij het dan ook als straf gaan zien, als ik 's nachts de doek over de kooi doe?

Hoe is hij verder van karakter? Heb je ook nog andere vogels of dat niet?

Ben zoo benieuwd naar jullie verhalen Very Happy
Terug naar boven
melto

BerichtGeplaatst: Zo Nov 25, 2012 21:53    Onderwerp: Reageren met citaat

mijn edelpapegaai lucky is nu half jaar oud
de doek hou ik erover tot hij even stil is dan zeg ik niks haal hem eraf
als die dan stil blijft geef ik hem na een tijd een appelstukje
volgens mij doet hij daar een moord voor hahha

verder is hij heel lief en speels hij heeft een grote kooi met veel speelgoed
mijn dochter haalt hem er smorgens uit voor thee vind hij heerlijk
snachts hoor je hem niet dus is geen doek nodig
Terug naar boven
Josť

BerichtGeplaatst: Ma Nov 26, 2012 0:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi hoi,

Mijn man en ik hebben samen 6 edels, 3 om 3. Ikzelf heb Lucky en Sjakie, apart van elkaar,
als 2ehandsjes genomen. Lucky, edeldame, was een impulsaankoop Embarassed (absoluut geen spijt)
En Sjakie is daar bewust als oudere man(wel 4 jr jonger dan Lucky) bij genomen.
Totaal geen spijt dat ik geen baby's genomen heb.
Beide waren echte praters en de 4 van mijn totaal niet. Iwan en Frodo hebben best
heftige maar in mijn ogen korte schreeuwmomenten soms(blij dat ze hun eigen kamer hebben boven) maar die zijn meestal verklaarbaar. Ze zien of horen wat buiten, ontsnappers in de gaaienkamer,
ruzie onderling of enthousiasme omdat het regent of waait buiten(dol op douchen hier).
We hebben een hoekhuis maar gelukkig klagen de buren nooit...leven in de brouwerij
vinden ze niet erg. Ik moest wel wennen in begin aan het volume maar ja naast je oor
is nooit een succes Laughing daar valt niet aan te wennen.
Die korte momenten horen er bij wat mij betreft!

Dan dat straffen onder de deken...deed ik ook en werkte prima. Als ze stil waren ging die weer omhoog. Hoewel ik toe moet geven dat de laagste stok wel lager dan onderkant vd deken zat dus geregeld zaten ze van daaruit te loeren en kletsen haha Laughing.
Tevens dekte ik ze 's avonds vanaf bepaalde tijd af omdat ze in oude woonsituatie
nog in de woonkamer stonden en mijn ex en ik best nachtbrakers waren.
Helemaal gewend aan die slaaproutine dus. Tegenwoordig op de gaaienkamer hebben we verduisterende gordijnen om het geschreeuw te stoppen. Heeft iedereen helaas "straf" maar werkt ook prima. 's Avonds is lamp uit na laatste eetmoment slaapritueel van tegenwoordig. Alleen als se 's ochtends om 5 uur schreeuwen omdat het licht wordt gaat gordijn nog wel eens paar uur dicht.

Nou verder even geen gedachtes over je aneere vragen dus misschien dat iemand anders je verder helpen kan.
Terug naar boven
Marsha

BerichtGeplaatst: Ma Nov 26, 2012 14:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb zelf 2 edelmannetjes, Phoenix van 2 en Phantom van anderhalf.
Phoenix kregen wij toen hij een half jaar (?, we weten niet precies hoe oud hij was dat we hem kochten, ze zeiden tegen ons 14 weken maar dat was gelogen) was en Phantom toen hij 12 weken was, dus nog een baby.
Phoenix was dus nog niet echt oud dat we hem kregen maar geen echte baby meer maar qua opvoeding merk ik daar geen verschil in. Ik moet ze nu ook nog steeds corrigeren, want zodra ze het ene hebben afgeleerd, zoeken ze wel weer wat nieuws waar ze samen aan kunnen gaan kloten Wink .
En dan het karakter:

Phoenix is een heel lief vogeltje, soms wat bangig/verlegen voor nieuwe dingetjes maar al 10 keer minder als voor hij nog alleen was (we hadden Phoenix namelijk een paar maanden eerder).
Hij is altijd erg actief en speels, ook leergierig, hij kent namelijk een aantal trucjes en staat dan echt te trappelen om ze uit te voeren. Hij kan zichzelf erg goed vermaken, alleen of met zijn vriendje, hij heeft dus geen grote behoefte aan onze aandacht maar vind het wel altijd leuk om 's avonds bij mijn vriend op de bank tv te kijken samen, maar dat hoeft dus niet. Hij stapt als we dat willen bij iedereen op maar is vanzichzelf soms wat terughoudend met nieuwe mensen. Bijten doet hij niet, hij heeft wel een periode gehad dat ie dat deed maar dat was dus snel afgeleerd.

Phantom was in het begin een beetje "lastig" omdat hij helemaal idolaat van mij was en mijn vriend totaal niet moest, hij werd gewoon 2 keer zo dik als hij in de buurt kwam en wilde hem dan ook erg graag bijten. Mannen in het algemeen vond hij niks, vrouwen lagen hem beter maar ik was zijn favoriet. In de loop van de tijd is dat steeds minder geworden en nu knuffelt ie ook regelmatig met mijn vriend maar ik blijf wel zijn favoriet Wink Het bijten is helemaal over en zodra er nieuwe mensen binnenkomen komt ie al aanrennen omdat het gewoon een oude hoer is die alles van dichtbij mee wil maken. Hij is dus absoluut niet bang voor nieuwe dingen en vind het eigenlijk alleen maar leuk. Een nieuw speeltje gaat ie meteen opaf terwijl Phoenix dus eerst nog een half uurtje blijft kijken of dat ding niet een eigen leven gaat leiden Wink . Het is dus een heel ondernemend vogeltje en altijd vrolijk. Hij komt overigens wel vaak langs lopen en dan gaat ie gewoon op je voet zitten en dat wil dus zeggen dat ie mij me wilt zitten. Duurt vaak niet zo erg lang voor hij al weer op pad gaat maar hij is dus een stuk aanhankelijker als Phoenix. Voor de rest luisterd hij erg goed, als hij iets doet dan hoef ik alleen maar nee te zeggen en hij gaat wat anders doen. Ook komt ie als ik hem roep, net als een hondje haha. Phantom kent overigens geen kunstjes, heb het wel met hem geprobeerd maar hij concentratie vermogen is gewoon niet zo hoog heb ik het idee Laughing

Over het schreeuwen, bij mij praten ze niet dus hun geluid is gekke geluidjes en ook schreeuwen. Soms hebben ze dagen dat ze geen enkele schreeuw geven en een andere dag zijn ze een beetje vervelend daarin Wink
Geen idee wat daar de reden voor is. Soms is het gewoon heel hard "praten" maar dan wel keer 2, soms is het echt schreeuwen maar dan zien ze vogels buiten ofzo. Soms doet ie ook wel eens om de zoveel seconde een harde schreeuw, dan doet ie een kraai na ofzo. Als ik het echt vervelend vind worden gaan ze naar hun kooi in hun andere kamer waar ze naar hartelust kunnen schreeuwen. Mijn kooi is namelijk 1.60 breed dus ik heb geen kleed die ik er over kan doen, die methode gebruik ik dus niet. Als ze weer stil zijn mogen ze weer terug de kamer in.
Bij mij is het echt heel wisselend, ik denk wel dat het scheelt als je vogel WEL kan praten. Bij mij worden ze vaak onrustig van bijv. de stofzuiger, afzuigkap, veel mensen, harde muziek, dat soort dingetjes. Dan gaan ze proberen erboven uit te komen, maar het is al iets minder al in het begin.
Ook schreeuwen ze heel hard al we thuiskomen maarja das logisch want dan roepen ze ons want ze weten dat ze eruit mogen, dus dat vind ik ook niet erg.

Nou dat was het wel denk ik Laughing
Terug naar boven
senna
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Nov 26, 2012 17:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Elke vogel is een individu, en kan dus ook heel anders zijn als een andere Laughing Laughing Laughing

Baby
Een baby moet je zien als een jonge pup, het zijn echte baby's die alles moeten leren maar geen bagage hebben, en heel vertederend.
Belangrijkste is echter dat je een goede kweker zoekt, die de vogels niet eerder wegdoet als dat ze zelfstandig eten en nog hooguit 1 voeding krijgen en waar je terecht kan om je vragen te stellen maar ook te leren hoe je het het beste aan kan pakken, niet alleen op dat moment maar ook later als er wat is. Heb je ervaring met edels is dat minder van belang voor opvoeden maar wel als er iets anders is.

Een oudere vogel
Een oudere vogel kan ook en kan ook heel erg goed gaan. Belangrijk is dat je een vogel neemt waar jij het mee ziet zitten, goed behandelt is, en waar je niet bang voor bent. Ik vind het zelf iets makkelijker als mensen al ervaring hebben met een soort en weten waar ze aan beginnen, maar er zijn er ook zat die vanaf het begin een leuke band met een vogel hebben terwijl ze geen ervaring hebben, maar de wil hebben om er een succes van te maken.
Afhankelijk van waar je tegen aan loopt, en hoe sterk je zelf bent en met agapormissen heb je niet de makkelijkste, zal het best goed gaan.
Soms zoeken mensen via forums een ander huisje en kun je al wat weten van een vogel voor je er aan begint.
Bagage zoals schreeuwen en of bijten, wil niet zeggen dat ze dat bij jou ook doen, en als de vogel lief is, dan wil dat niet zeggen dat hij dat bij jou ook is. Dus bereid je gewoon voor dat je altijd met een vogel moet werken zowel jong als oud.

Schreeuwen
Een vogel schreeuwt altijd. Dat hoort erbij. Maar de hele dag door schreeuwen hoort niet ! Dan is er iets met je vogel. De oorzaak vinden en weghalen is het allerbeste maar ook het moeilijkst. Aanpakken kan, is ook afhankelijk van een vogel welke methode het beste werkt.
Gezinssamenstelling, omgeving, geluiden, alles kan van invloed zijn zowel positief als negatief. drukte kan schreeuwen in de hand werekn net zoals stilte Laughing Laughing Laughing

Andere vogels
Omdat elke vogel een individu is, kun je nooit met zekerheid zeggen hoe het gaat lopen. Je kan wensen hebben, maar er beter vanuit gaan dat vogels elkaar niet leuk vinden, en niet bij elkaar kunnen. Blijkt dat achteraf wel te gaan, dan is het meegenomen.

groetjes corina
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Belinnetje

BerichtGeplaatst: Ma Nov 26, 2012 22:10    Onderwerp: Reageren met citaat

melto schreef:
mijn edelpapegaai lucky is nu half jaar oud
de doek hou ik erover tot hij even stil is dan zeg ik niks haal hem eraf
als die dan stil blijft geef ik hem na een tijd een appelstukje
volgens mij doet hij daar een moord voor hahha

verder is hij heel lief en speels hij heeft een grote kooi met veel speelgoed
mijn dochter haalt hem er smorgens uit voor thee vind hij heerlijk
snachts hoor je hem niet dus is geen doek nodig

Klinkt wel goed te doen, hier is die doek over de kooi wel nodig, aangezien we vaak wat langer wakker zijn als de gaaitjes. Anders kan ik schreeuwen altijd nog negeren, als dat helpt haha Razz
Terug naar boven
Belinnetje

BerichtGeplaatst: Ma Nov 26, 2012 22:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Josť schreef:
Hoi hoi,

Mijn man en ik hebben samen 6 edels, 3 om 3. Ikzelf heb Lucky en Sjakie, apart van elkaar,
als 2ehandsjes genomen. Lucky, edeldame, was een impulsaankoop Embarassed (absoluut geen spijt)
En Sjakie is daar bewust als oudere man(wel 4 jr jonger dan Lucky) bij genomen.
Totaal geen spijt dat ik geen baby's genomen heb.
Beide waren echte praters en de 4 van mijn totaal niet. Iwan en Frodo hebben best
heftige maar in mijn ogen korte schreeuwmomenten soms(blij dat ze hun eigen kamer hebben boven) maar die zijn meestal verklaarbaar. Ze zien of horen wat buiten, ontsnappers in de gaaienkamer,
ruzie onderling of enthousiasme omdat het regent of waait buiten(dol op douchen hier).
We hebben een hoekhuis maar gelukkig klagen de buren nooit...leven in de brouwerij
vinden ze niet erg. Ik moest wel wennen in begin aan het volume maar ja naast je oor
is nooit een succes Laughing daar valt niet aan te wennen.
Die korte momenten horen er bij wat mij betreft!

Dan dat straffen onder de deken...deed ik ook en werkte prima. Als ze stil waren ging die weer omhoog. Hoewel ik toe moet geven dat de laagste stok wel lager dan onderkant vd deken zat dus geregeld zaten ze van daaruit te loeren en kletsen haha Laughing.
Tevens dekte ik ze 's avonds vanaf bepaalde tijd af omdat ze in oude woonsituatie
nog in de woonkamer stonden en mijn ex en ik best nachtbrakers waren.
Helemaal gewend aan die slaaproutine dus. Tegenwoordig op de gaaienkamer hebben we verduisterende gordijnen om het geschreeuw te stoppen. Heeft iedereen helaas "straf" maar werkt ook prima. 's Avonds is lamp uit na laatste eetmoment slaapritueel van tegenwoordig. Alleen als se 's ochtends om 5 uur schreeuwen omdat het licht wordt gaat gordijn nog wel eens paar uur dicht.

Nou verder even geen gedachtes over je aneere vragen dus misschien dat iemand anders je verder helpen kan.

Hoi Josť Smile Eerst bedankt voor alle info!
Lijkt me eigenlijk wel handig als ze krijsen als er een ontsnapper is in de gaaienkamer Laughing Mijn aga'tje Mellow moet ik de voerbakjes van dicht plakken, anders komt ze zo uit de kooi Laughing Zal niet de eerste keer zijn haha

Als het bij korte schreeuw momenten blijft ben ik tevreden, kan ik mee leven. We hebben hier ook een extra kamer voor de gaaitjes, maar die is naast de woonkamer, dus een flinke krijs horen we dan toch wel.

Fijn om te lezen dat een doek over de kooi voor straf ook werkt, in combinatie met een doek over de kooi 's nachts, dat zou ideaal zijn voor hier. Ik vind een strafkooitje ook nog wel kunnen, maar liefst pas echt in het uiterste geval als het echt niet anders kan. Zie het al voor me, gaai op de onderste stok, die denkt: ik zie je lekker toch wel Laughing
Ik wist niet dat dit ook werkt als je meerdere vogels in 1 kamer hebt. Heb me dat vaker afgevraagd, als 1 van mijn aga'tjes schreeuwt, of het nut heeft om een deken over de kooi te doen (ze zitten per koppel in een kooi)

Wat een gezellige beestenboel bij jou, 6 edels, lijkt me zo leuk! Maar daar is het hier iemand niet mee eens Laughing
Terug naar boven
Belinnetje

BerichtGeplaatst: Ma Nov 26, 2012 22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Marsha schreef:
Ik heb zelf 2 edelmannetjes, Phoenix van 2 en Phantom van anderhalf.
Phoenix kregen wij toen hij een half jaar (?, we weten niet precies hoe oud hij was dat we hem kochten, ze zeiden tegen ons 14 weken maar dat was gelogen) was en Phantom toen hij 12 weken was, dus nog een baby.
Phoenix was dus nog niet echt oud dat we hem kregen maar geen echte baby meer maar qua opvoeding merk ik daar geen verschil in. Ik moet ze nu ook nog steeds corrigeren, want zodra ze het ene hebben afgeleerd, zoeken ze wel weer wat nieuws waar ze samen aan kunnen gaan kloten Wink .
En dan het karakter:

Phoenix is een heel lief vogeltje, soms wat bangig/verlegen voor nieuwe dingetjes maar al 10 keer minder als voor hij nog alleen was (we hadden Phoenix namelijk een paar maanden eerder).
Hij is altijd erg actief en speels, ook leergierig, hij kent namelijk een aantal trucjes en staat dan echt te trappelen om ze uit te voeren. Hij kan zichzelf erg goed vermaken, alleen of met zijn vriendje, hij heeft dus geen grote behoefte aan onze aandacht maar vind het wel altijd leuk om 's avonds bij mijn vriend op de bank tv te kijken samen, maar dat hoeft dus niet. Hij stapt als we dat willen bij iedereen op maar is vanzichzelf soms wat terughoudend met nieuwe mensen. Bijten doet hij niet, hij heeft wel een periode gehad dat ie dat deed maar dat was dus snel afgeleerd.

Phantom was in het begin een beetje "lastig" omdat hij helemaal idolaat van mij was en mijn vriend totaal niet moest, hij werd gewoon 2 keer zo dik als hij in de buurt kwam en wilde hem dan ook erg graag bijten. Mannen in het algemeen vond hij niks, vrouwen lagen hem beter maar ik was zijn favoriet. In de loop van de tijd is dat steeds minder geworden en nu knuffelt ie ook regelmatig met mijn vriend maar ik blijf wel zijn favoriet Wink Het bijten is helemaal over en zodra er nieuwe mensen binnenkomen komt ie al aanrennen omdat het gewoon een oude hoer is die alles van dichtbij mee wil maken. Hij is dus absoluut niet bang voor nieuwe dingen en vind het eigenlijk alleen maar leuk. Een nieuw speeltje gaat ie meteen opaf terwijl Phoenix dus eerst nog een half uurtje blijft kijken of dat ding niet een eigen leven gaat leiden Wink . Het is dus een heel ondernemend vogeltje en altijd vrolijk. Hij komt overigens wel vaak langs lopen en dan gaat ie gewoon op je voet zitten en dat wil dus zeggen dat ie mij me wilt zitten. Duurt vaak niet zo erg lang voor hij al weer op pad gaat maar hij is dus een stuk aanhankelijker als Phoenix. Voor de rest luisterd hij erg goed, als hij iets doet dan hoef ik alleen maar nee te zeggen en hij gaat wat anders doen. Ook komt ie als ik hem roep, net als een hondje haha. Phantom kent overigens geen kunstjes, heb het wel met hem geprobeerd maar hij concentratie vermogen is gewoon niet zo hoog heb ik het idee Laughing

Over het schreeuwen, bij mij praten ze niet dus hun geluid is gekke geluidjes en ook schreeuwen. Soms hebben ze dagen dat ze geen enkele schreeuw geven en een andere dag zijn ze een beetje vervelend daarin Wink
Geen idee wat daar de reden voor is. Soms is het gewoon heel hard "praten" maar dan wel keer 2, soms is het echt schreeuwen maar dan zien ze vogels buiten ofzo. Soms doet ie ook wel eens om de zoveel seconde een harde schreeuw, dan doet ie een kraai na ofzo. Als ik het echt vervelend vind worden gaan ze naar hun kooi in hun andere kamer waar ze naar hartelust kunnen schreeuwen. Mijn kooi is namelijk 1.60 breed dus ik heb geen kleed die ik er over kan doen, die methode gebruik ik dus niet. Als ze weer stil zijn mogen ze weer terug de kamer in.
Bij mij is het echt heel wisselend, ik denk wel dat het scheelt als je vogel WEL kan praten. Bij mij worden ze vaak onrustig van bijv. de stofzuiger, afzuigkap, veel mensen, harde muziek, dat soort dingetjes. Dan gaan ze proberen erboven uit te komen, maar het is al iets minder al in het begin.
Ook schreeuwen ze heel hard al we thuiskomen maarja das logisch want dan roepen ze ons want ze weten dat ze eruit mogen, dus dat vind ik ook niet erg.

Nou dat was het wel denk ik Laughing

Dankjewel voor de info Marsha Smile
Bij jou ook al zo gezellig, ik begin edels steeds leuker te vinden!
Ik wist alleen niet dat edeltjes ook eenkennig kunnen zijn, weet je hoe het komt dat hij mannen niet zo leuk vond? Wel fijn dat dat goed gekomen is! Very Happy
Voor bijten ben ik eigenlijk niet bang, heb hier een heksje van een agat'je zitten, die bijt me zo vaak, dat ik er niet meer van opkijk. Ik denk ook dat dat meer pijn doet als die botte snavel van een edel Razz Maar misschien heb ik het mis..

Het schreeuwen is het enige wat me minder leuk lijkt aan edels, maar misschien moet ik me niet zo aanstellen Laughing
Ik zou er zelf denk ik wel mee kunnen leven, maar mijn vriend vind dat maar niks, hij vind de aga'tjes soms al druk. Wil ook niet dat de buren er last van krijgen, of de mensen onder in de kroeg (woon boven een kroeg). Het huis zelf is best gehorig, maar niet tot bij de buren zegmaar.
Eigenlijk hoop ik gewoon dat ik geluk heb als ik een edelmannetje in huis haal. Maar dat is misschien een beetje naief. Van de andere kant denk ik, als ik het niet probeer dan weet ik het ook niet. Wil zooo graag een edel, duurt me te lang haha, wil al 10 jaar een grote gaai

Bedankt voor de vele info in ieder geval! Very Happy
Terug naar boven
Belinnetje

BerichtGeplaatst: Ma Nov 26, 2012 22:49    Onderwerp: Reageren met citaat

senna schreef:
Elke vogel is een individu, en kan dus ook heel anders zijn als een andere Laughing Laughing Laughing

Baby
Een baby moet je zien als een jonge pup, het zijn echte baby's die alles moeten leren maar geen bagage hebben, en heel vertederend.
Belangrijkste is echter dat je een goede kweker zoekt, die de vogels niet eerder wegdoet als dat ze zelfstandig eten en nog hooguit 1 voeding krijgen en waar je terecht kan om je vragen te stellen maar ook te leren hoe je het het beste aan kan pakken, niet alleen op dat moment maar ook later als er wat is. Heb je ervaring met edels is dat minder van belang voor opvoeden maar wel als er iets anders is.

Een oudere vogel
Een oudere vogel kan ook en kan ook heel erg goed gaan. Belangrijk is dat je een vogel neemt waar jij het mee ziet zitten, goed behandelt is, en waar je niet bang voor bent. Ik vind het zelf iets makkelijker als mensen al ervaring hebben met een soort en weten waar ze aan beginnen, maar er zijn er ook zat die vanaf het begin een leuke band met een vogel hebben terwijl ze geen ervaring hebben, maar de wil hebben om er een succes van te maken.
Afhankelijk van waar je tegen aan loopt, en hoe sterk je zelf bent en met agapormissen heb je niet de makkelijkste, zal het best goed gaan.
Soms zoeken mensen via forums een ander huisje en kun je al wat weten van een vogel voor je er aan begint.
Bagage zoals schreeuwen en of bijten, wil niet zeggen dat ze dat bij jou ook doen, en als de vogel lief is, dan wil dat niet zeggen dat hij dat bij jou ook is. Dus bereid je gewoon voor dat je altijd met een vogel moet werken zowel jong als oud.

Schreeuwen
Een vogel schreeuwt altijd. Dat hoort erbij. Maar de hele dag door schreeuwen hoort niet ! Dan is er iets met je vogel. De oorzaak vinden en weghalen is het allerbeste maar ook het moeilijkst. Aanpakken kan, is ook afhankelijk van een vogel welke methode het beste werkt.
Gezinssamenstelling, omgeving, geluiden, alles kan van invloed zijn zowel positief als negatief. drukte kan schreeuwen in de hand werekn net zoals stilte Laughing Laughing Laughing

Andere vogels
Omdat elke vogel een individu is, kun je nooit met zekerheid zeggen hoe het gaat lopen. Je kan wensen hebben, maar er beter vanuit gaan dat vogels elkaar niet leuk vinden, en niet bij elkaar kunnen. Blijkt dat achteraf wel te gaan, dan is het meegenomen.

groetjes corina

Hoi Corina, dankjewel voor de info! Smile

Een baby'tje lijkt mij ook zo leuk! Maar is dat wel verstandig voor iemand als ik, zonder ervaring met grote gaaien? Ik heb alleen ervaring met agatjes, heb nu ongeveer zo'n 10 jaar aga's. Is het verantwoord om een kleintje te nemen? Of is het risico te groot dat ik wat verkeerd doe in de opvoeding? Heb je misschien wat adresjes voor me, van betrouwbare kwekers waar ik later ook nog altijd terecht kan met vragen? Zover ik begrepen heb kweek jij ook edels, of niet? Very Happy

Een opvangertje lijkt mij ook geweldig, die kent misschien al de basis regeltjes van de opvoeding, maar hoe kan ik er zeker van zijn dat het beestje goed behandeld is, en niet een gedragsprobleem heeft? Dan moet ik al geluk hebben en iemand vinden die hem weg doet via het forum, waar ik idd al vanalles van heb kunnen lezen. Ik vind het echt moeilijk om zo een keuze te maken. Het zou wel heel fijn zijn als ik een herplaatsertje een nieuwe kans kan geven heart

Over het schreeuwen, als ik het goed begrijp, is overmatig schreeuwen dus altijd op te lossen? Stel dat ik een echte schreeuwer heb. Hoelang duurt het dan minimaal tot het beter gaat? Spreek ik dan over weken, maanden, of langer?

Verder vind ik het idee dat de edel en de aga'tjes elkaar niet moeten, wel een eng idee. Mellow bijvoorbeeld moet niks hebben van andere vogels behalve haar mannetje. Maar ze doet niks. Chica daarin tegen die gaat meteen in de aanval, zij is echt niet lief voor andere vogels, maar misschien deinst ze wel terug als ze zo een reuze aga ziet Laughing
Ik kan ze natuurlijk apart buiten laten. De agatjes op de vensterbank, daar is hun speelplaatsje, en de edel op een speelboom of de playtop van de kooi. Maar ik zou het wel geweldig vinden, als ze met zijn allen op de speelboom kunnen. Very Happy

Als er een edel komt, wil ik eigenlijk graag een kooi, waarbij de tralie-afstand niet zo groot is, zodat de aga'tjes niet door de tralies kunnen om bij de edel te komen. Weet niet of dat mogelijk, maar dat zal ik nog gaan uitzoeken.

Ik vind ze zo leuk! In gedachten heb ik hem allang in huis Rolling Eyes Laughing
Wil wel graag eens zo een schreeuw horen, heb wel een krijs op een filmpje gehoord, maar dat is niet te vergelijken, of wel?

Thanks allemaal voor de info! Smile
Terug naar boven
Marsha

BerichtGeplaatst: Di Nov 27, 2012 9:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Belinnetje schreef:
Dankjewel voor de info Marsha Smile
Bij jou ook al zo gezellig, ik begin edels steeds leuker te vinden!
Ik wist alleen niet dat edeltjes ook eenkennig kunnen zijn, weet je hoe het komt dat hij mannen niet zo leuk vond? Wel fijn dat dat goed gekomen is! Very Happy
Voor bijten ben ik eigenlijk niet bang, heb hier een heksje van een agat'je zitten, die bijt me zo vaak, dat ik er niet meer van opkijk. Ik denk ook dat dat meer pijn doet als die botte snavel van een edel Razz Maar misschien heb ik het mis..

Eenkennigheid komt denk ik bij alle soorten papegaaien wel voor alleen staan edels er zeker niet om bekend nee, meer als allemansvriendjes.
Het schijnt overigens vaker voor te komen dat een jonge edel naar 1 iemand toetrekt als hij nog heel jong is en dat dit rond het eerste jaar verdwijnt en dat was bij mij ook zo! Nu vinden ze iedereen wel leuk eigenlijk..
Ik ben nog nooit gebeten door een kleiner vogeltje maar die bijten eerder je vel stuk geloof ik, terwijl je met een edel meer gewoon een blauwe plek gevoel/plek krijgt.. Ookal hebben mijn handjes ook wel eens bloed gezien.. Precies op je nagelrandje bijten enzo Rolling Eyes Magoed, das verleden tijd Laughing

Je wilde ook weten of er kooien zijn met kleinere tralies voor grote vogels, vogels mij zijn die er bijna niet omdat grotere vogels dan weer vast kunnen komen te zitten met hun snavels als de tralies te smal zijn. Ik denk dat jou enige oplossing daarin een voliere is, van aluminium ofzo.. die hebben namelijk vierkant gaas vaak en daar komen aga's niet doorheen denk ik.

Over het schreeuwen, je mag van mij best een keertje langskomen hoor om het te horen maar je woont een beetje ver weg he Laughing
Terug naar boven
Belinnetje

BerichtGeplaatst: Di Nov 27, 2012 14:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Ooh oke gelukkig, alleen in het eerste jaar vind ik niet erg, is ook wel begrijpelijk als ze aan zoveel dingen moeten wennen.

Klopt inderdaad, aga'tjes in ieder geval wel, weet niet hoe dat met andere kleinere vogels zit, mijn aga'tjes hebben echt een hele scherpe snavel, prikt zo door je vel heen. Ook vind ik de fischeri bijt pijnlijker als die van een roseicollis. Mellow blijft echt aan mijn vinger vasthangen als ze bijt, net een pittbull Shocked Doet ze elke keer als ze broeds is Laughing

Als ik van een edel alleen een blauwe plek krijg, ben ik daar niet bang voor, des te makkelijker is het te negeren als hij zou bijten Razz

Die kooien vind ik inderdaad een lastige keuze.
Ik had een kooi gezien bij Dieca, de papegaaienkooi Nadia. Er staat bij dat deze geschikt is voor een edelpapegaai. Maar de tralie-afstand is maar 12 mm, daar zouden mijn agatjes niet doorheen kunnen. Maar vraag me af of deze afstand niet te klein is voor een Edel?

Heb nog andere kooien gezien, en die hebben een tralie-afstand van 20mm. Daar passen mijn aga's wel doorheen.

Ik ben er dan wel bij als ze buiten zijn, maar er zal maar eens eentje uitbreken als ik weg ben Confused

Die kooien met gaas heb ik al gehad voor mijn agas, die durf ik niet meer te kopen. Aangezien Mellow graag metaal eet, zij heeft al 2x een metaalvergiftiging gehad. Eerste keer had ze de looddraad uit mijn gordijn opgegeten, tweede keer was waarschijnlijk van hun nieuwe kooi. Was aluminium gaas, het was een hele goede kooi, echt super. Maar aangezien madam graag metaal eet is dat mis gegaan, omdat het gaas grof is en ze daar makkelijk een stukje vanaf kan breken.

Dus dat is ook geen optie. Ben veel te bang dat Mellow erbij kan en ze toch weer metaal eet. Ze is zo snel en als ik ook maar even niet kijk is het straks weer zover Crying or Very sad Dat wil ik nooit meer meemaken, me diertje moeten achterlaten bij de vogelarts Crying or Very sad

Het moet echt een gepoedercoate kooi worden, die beveiligd is met echte sloten. Alleen die tralie-afstand moet ik gaan uitvogelen Razz
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Senna Papegaaien Forumindex -> Vragen over Papegaaien Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: